logo_Ede

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

'Mooiste plekje van Ede' verkocht

01-02-2017

EDE Tuincentrum Kernhem, aan de Kalverkampweg 3, is verkocht aan een projectontwikkelaar. Kweker en hovenier Arie Houtman (65), zijn vrouw Janny en kinderen Anne, Jacqueline en Arie sluiten woensdag 1 februari na 72 jaar voorgoed de deur op "het mooiste plekje van Ede". Houtman en zijn vrouw wonen al elders in Ede. Het is nog niet duidelijk wat de nieuwe eigenaar met de grond en de opstallen van plan is.

Freek Wolff

Het echtpaar verklaart dat ze al waren begonnen met de bouw van een woning op het terrein van het tuincentrum. " We konden, volgens de toenmalige wethouder, beter stoppen met afbouwen, anders zou het ons erg lastig gemaakt worden. We moesten verhuizen naar de Lunterseweg, maar dit werd op het laatste moment door het gemeentebestuur teruggedraaid."

In correspondentie is te lezen dat de gemeenteraad zou zoeken naar alternatieve functies voor het landgoedperceel en in mei 2014 een besluit zou nemen. Dat is echter nooit gebeurd.

MACHTSMISBRUIK "Intussen had ik wel de huur opgezegd van drie ondernemers die op ons terrein actief waren en zag ik er vanaf om hier de woning te bouwen, waar al plannen voor lagen. Dat heeft ons veel geld gekost. Bovendien had ik een bezwaarschrift teruggetrokken richting een clandestien bedrijf, wat de gemeente veel geld zou hebben gekost. B&W hield zich niet aan de afspraak dat het tuincentrum gauw 'geregeld' zou zijn. Nu waren we genoodzaakt ons familiebedrijf te verkopen. We zijn de dupe geworden van machtsmisbruik door de toenmalige wethouder Roel Kremers en fractievoorzitter van het CDA Jaap Boot."

GEEN KNOPEN DOORHAKKEN "Dat ging niet helemaal zoals het de bedoeling was", reageert Kremers. "In mijn beleving lag het vooral aan de familie Houtrnan, omdat zij de knopen niet doorhakten. Volgens mij was dat vooral ook een financiële kwestie. We hadden hele vruchtbare gesprekken, maar toen er besloten moest worden, schoot het bij hen een beetje in de vertraging. Dat leidde ertoe dat de beslissing over de verkiezingen werd getild en dan kom je in een nieuwe situatie terecht."

PLAN TE DUUR De wethouder herkent zich zeker niet in de term 'machtsmisbruik', net als zijn partijgenoot Boot. "Kremers heeft erg zijn best gedaan om tot een oplossing te komen, maar wij als gemeenteraad vonden het plan te veel geld kosten. Het is puur om financiële redenen afgeketst. Wat ook een beetje meespeelt, is dat de familie Houtman het niet goed lukte om rustig te blijven en dat heeft het proces erg lastig gemaakt. Dat is jammer, wam dat gun je niemand en zeker niet een hardwerkende ondernemer. Het was sowieso een hele nare crisistijd, want een externe partij haakte op het laatste moment af. De huurders op het terrein zeiden dat ze zelf vertrokken, want ze zagen het op die plek niet meer zitten. Dit soort dingen maakte het erg complex", aldus Boot.

Desondanks zegt de CDA'er de gevoelens van frustratie en onmacht bij Houtman te begrijpen. "Ik ben blij dat er nu een oplossing is gekomen", stelt Boot. Bouwplannen met Welkoop Boerenbond, Hornbach en Overvecht op het huidige terrein en een agrarisch terrein bij de A30 (aan de Schampsteeg) liepen ook op niets uit. Terwijl in het verre verleden eveneens een plan aan de Asakkerweg was afgeblazen.

WIEG De wieg van Arie Houtman stond aan de Molenstraat, waar zijn vader vanuit Boskoop in 1939 was neergestreken om een kwekerij en hoveniersbedrijf te beginnen. (NB: het eerste adres van A.J. Houtman - in 1939 - was Slunterweg 7. JK) "Toen was Ede groeiende. Mijn vader mocht de tuinen van kazernes aanleggen in Stroe, Harskamp en Ede."

In 1954 verhuisde het bedrijf naar het landgoed Kernhem, om aan de Molenstraat ruimte te maken voor woningbouw. Houtman kon de grond van gravin Bentink pachten voor één gulden per jaar. Hij was bovendien voorzitter van de hoveniersvereniging en adviseur bij de KVP.

"Mijn vader kocht in 1955 zijn eerste vrachtauto met geld van de Wiedergutmachung, omdat ze in de oorlog veel meegemaakt hadden. Dat was een Opel Blitz, want dan kregen de Duitsers toch weer een beetje geld terug, zei hij. Hij was een vooruitstrevende ondernemer en had zelfs al een soort drive-in voor de klanten."

DURVEN Arie junior bezocht de oude landbouwschool in Ede en daarna de tuinbouwschool in Velp en Wageningen. Vooral het aanleggen van tuinen werd Houtmans specialiteit. ,,Daar kun je je creativiteit mee ontplooien. Je moet durven! Het is net als met een schilderij maken. Het mooiste vind ik het in perspectief ontwerpen."

De Edese ondernemer legde ontelbaar veel tuinen aan, vooral in 't Gooi. Zo kwam hij bij bekende personen als Connie van den Bosch en de directeur van Shell. "Van hem kreeg ik mijn grootste fooi ooit van 7.000 gulden. Hij wilde ook graag dat ik een tuin in de Italiaanse stad Lugano aan zou leggen, maar dat heb ik niet gedaan."

In 1968 leerde Arie Houtman zijn vrouw Wil van de Pol uit Lunteren kennen. Zij was lange tijd lid van de commissie die de optochten van de Heideweek coördineerde. "Dat was leuk om te doen, omdat we ook bekende Nederlanders wisten te charteren die de prijzen uitreikten." Houtman creëerde zelf fraaie praalwagens en sleepte vaak de ereprijs in de wacht."

A30 Wil Houtman is ook bekend van haar succesvolle inspanningen om de A30 tussen Ede en Lunteren veiliger te maken, wat toen nog een autoweg was waar tachtig gereden moest worden. Daardoor ontmoette ze de ministers van verkeer, zoals Hanja Maij-Weggen en kreeg ze steun van Pieter van Vollenhoven, het CDA, de VVD en de media.

Er gebeurden in die tijd erg veel ongelukken bij de kruisingen met de Goorsteeg en de Schampsteeg, waar Houtman als kweker ook grond had. Volgens de familie zijn er wel zestig mensen verongelukt. "Er is overleg geweest met vier ministers en in Den Haag werd het convenant getekend. Want 10.000 opgehaalde handtekeningen zorgden ervoor dat de A30 versneld werd aangelegd", verklaart Wil.

Arie en Wil Houtman hebben zes kinderen, van wie Jacqueline, Anne en Arie ook in het bedrijf werken. "Je rolde erin, maar ik heb zeker ook een passie voor planten", vertelt Anne. ,,Naast het tuincentrum heb ik ook gewerkt in een bloemenzaak {Bellestein) en in de horeca."

NOSTALGIE De nostalgische gevoelens rond Fleurig zijn groot, omdat dit tuinevenement drie keer op landgoed Kernhem plaatsvond. "In twee weken tijd verzorgden we de horeca voor 185.000 bezoekers", weet Anne nog. De aangelegde tuinen met watervallen waren indrukwekkend en op alle wegen stonden files vanwege de succesvolle tuintentoonstellingen. De familie Houtman werkte ook mee aan de AVRO-serie Oud Geld. "De opnames in Aardenhout hebben ons veel goede reacties opgeleverd."

Arie Houtman benadrukt dat hij optimistisch blijft "En voor mijn opvolgers, mijn kinderen, staat alles open. We willen onze klanten hartelijk bedanken voor het vertrouwen dat ze in al die jaren in ons stelden. Eerlijkheid en vertrouwen, dan hoef je ook n,iets te onthouden."